A koncepció | A hajó | A jSkiff kit |
A jSkiff egy egyszerűen kezelhető egyszemélyes "high performance dinghy". Egyedülálló tervezési koncepciójának egyik alapgondolata az, hogy a hajótest csak azokat az elemeket tartalmazza, amelyek funkcionális szempontból feltétlenül szükségek - a felesleges részek elhagyása eredményezi az alacsony tömeget. Emellett a koncepció fontos része az is, hogy a hajótest alkotóelemekből állítható össze, méghozzá olymódon, hogy az egyik fő alkotóelem (amibe a forgóárbócot kell beilleszteni) poziciója tág határok között változtatható. Ez lehetőséget ad arra, hogy a hajót tetszőleges korú (tömegű) és felkészültségű legénység számára megfelelő vitorlázattal lássuk el. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a hajótest "alkalmazkodni tud" a különboző méretű és alakú vitorlázatokhoz. A jSkiff tervezési koncepciójáról (design pattern-jéről) bővebben itt olvashat.
A jSkiff egy olyan "klasszikus módon" vitorlázható (trapéz, foiler és más huncutságok nélküli) egyszemélyes dinghy, amelynek hajóteste skiff-jellegű (tehát a vízvonala keskeny, viszont maga a hajótest relatíve széles), de a jSkiff-koncepciónak köszönhetően ez a viszonylag nagy kiterjedésű hajótest igen könnyű. A hajótest főbb adatai:
Hossz: | 375 cm |
Vízvonal hossza: | kb. 360 cm |
Vízvonal szélessége: | 90 cm |
Teljes szélesség: | max. 200 cm |
Merülés uszony nélkül: | 8 cm |
Merülés uszonnyal: | kb. 80 cm |
Tömeg: | 43 kg |
A hajótest hossztengelye mentén előre-hátra szabadon pozicionálható első híd felső részének közepén illetve az első hídba integrált árbóctalpban alkalmazott cserélhető betétek tetszőleges 40 és 70 milliméter közötti átmérőjű árbóc használatát megengedik - így a jSkiff elméletben bármilyen, más hajótípusoknál alkalmazott rudazattal és vitorlázattal felszerelhető. A gyakorlatban ez azt eredményezi, hogy a jSkiff vitorlafelülete 4 és 8 négyzetméter között választható meg, a vitorlázó adottságainak és képességeinek megfelelően.
A hajótest szélességénél azért írtuk, hogy max. 200 cm, mert a hajótest szélessége változtatható. A hajótest két oldalán levő kiülőpadok rögzítési mechanizmusa megengedi ugyanis, hogy a kiülőpadokat a "maximális" pozíciónál "beljebb" rögzítsük. Így a hajtótest például 190 cm szélesre is "konfigurálható" - mondjuk egy kisebb termetű, ifjúsági korú júzer számára. A hajótestet alkotó elemek "szétszedhetősége" emellett a hajótest tárolását illetve szállítását is megkönnyíti (a hajótest szétszedett állapotban tetőcsomagtartón szállítható).
Végezetül álljon itt egy táblázat, amelyben néhány széles körben elterjedt egyszemélyes hajótípus szélesség, hosszúság és tömeg adatait hasonlítjuk össze:
Hossz cm | Szélesség cm | Tömeg kg | Vitorla nm | |
Optimist* | 230 | 112 | 35 | 3.3 |
Zoom 8* | 265 | 145 | 44 | 4.9 |
Europe | 335 | 138 | 45 | 7.0 |
Byte* | 360 | 130 | 45 | 5.6-6.8 |
jSkiff | 375 | 200 | 43 | 4.0-8.0 |
Topaz | 386 | 145 | 60 | 5.6-6.9 |
OK | 400 | 142 | 72 | 8.9 |
Laser | 420 | 139 | 59 | 4.7-7.2 |
RS 100 | 430 | 183 | 57 | 8.4 |
Finn | 450 | 160 | 100 | 10 |
* ifjúsági osztály, 15-16 évnél fiatalabbak számára |
A táblázat kitünően illusztrálja a jSkiff tervezési minta legfőbb előnyét: relatíve nagy kiterjedésű (szélességű) skiff-jellegű hajótest egy igen alacsony tömeggel. Azok a típusok, amelyeknél a táblázat "Vitorlafelület" oszlopában egy intervallumot tüntettünk fel, különböző méretű vitorlázatokkal szerelhetőek fel - ezeket a vitorlázatokat azonban (a jSkiff kivételével) kifejezetten az adott típusú hajókhoz tervezték. A jSkiff viszont a szabadon pozicionálható első kereszttartónak köszönhetően elméletben bármely, a táblázatban szereplő hajótípus vitorlázatával felszerelhető...